Silentbloky jsou průmyslové součástky, které mají za úkol tlumit vibrace a zabránit jejich přenosu na další díly. Jsou vyrobeny z materiálu, který má vysokou míru vnitřní absorpce – především gumy (pryže). Silentbloky mají většinou válcový nebo kuželový tvar a jsou určeny k pohlcování menších vibrací.
Jejich název pochází z angličtiny a doslova popisuje účel těchto součástek Silent block = tichý blok. Silentbloky jsou klíčovými součástmi automobilů a dalších strojů, ve kterých je třeba absorbovat vibrace a tlumit rázy. Tyto díly jsou schopné omezit a minimalizovat přenos nežádoucího hluku a otřesů. Díky tomu prodlužují životnost ostatních komponent a jsou často klíčové pro optimální výkon a bezpečnost stroje.
K čemu se silentbloky využívají nejčastěji?
- Propojení součástek v nápravách automobilu.
- K vyrovnání vibrací, které se přenáší z jednoho dílu na jiný.
- V různých systémech vozidel (motor, převodovka, tlumiče).
- Ke zmírnění vibrací vnitřních větráků, praček, válců a motorů.
- Ke zmírnění přenosu vibrací do okolí.
- Ke snížení zátěže vznikající ve vibrujících a kmitajících mechanismech.
Druhy silentbloků
Silentbloky se vyrábějí v různých velikostech a tvarech, které jsou dokonale přizpůsobené účelu, pro který jsou určeny. Základem je gumový válec nebo kužel, který pak lze napojit šroubem (závitovou tyčí) nebo matkou.
Válcový silentblok typ 1Tento typ má válcové jádro a šrouby na obou stranách. |
|
Válcový silentblok typ 2Tento typ má válcové jádro, šroub z jedné strany a matici z druhé. |
|
Válcový silentblok typ 3Tento typ má válcové jádro a matici z obou stran. |
|
Válcový silentblok typ 4Tento typ je válcový, z jedné strany má šroub a z druhé strany gumu. |
|
Válcový silentblok typ 5Tento typ je válcový, z jedné strany má matku a z druhé strany gumu. |
Vpuklý silentblok TP1Tento typ má tvar prohnutého válce a šrouby na obou stranách. |
|
Nárazníkový silentblok A2CNMá kuželovitý tvar a z jedné strany šroub. |
|
Nárazníkový silentblok KDMá tvar komolého kuželu a z jedné strany šroub. |
|
Nárazníkový silentblok KP-DTento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany šroub. |
|
Nárazníkový silentblok KP-ETento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany matku. |
Zvonkový silentblok A2SCTTyp silentbloku zvonkového tvaru s úpravou proti roztržení a ochrannou vložkou. |
|
Zvonkový silentblok GMFTyp silentbloku zvonkového tvaru. |
|
Pouzdrový silentblokSilentblok válcovitého tvaru s otvorem uprostřed. Na vnějším i vnitřním obvodu má připojena kovová pouzdra. |
|
Průchozí silentblok GPCelogumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed. |
|
Průchozí silentblok GHGumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed a ocelí na obou základnách. |
Jak často je třeba měnit silentbloky?
Rychlost opotřebení silentbloků závisí na účelu, ke kterému jsou používány a zátěži, kterému jsou vystaveny. V automobilech se například doporučuje vyměňovat silentbloky nejpozději po 100 000 ujetých kilometrech, ale i to se může měnit v případě častého ježdění v nerovném a náročném terénu. Opotřebení silentbloku se může v počátku projevit zvýšeným hlukem zařízení, větší opotřebení pak může způsobit selhání systému. Proto doporučujeme pravidelnou kontrolu silentbloků a v případě, že naleznete stopy opotřebení, jejich výměnu.
Nejširší nabídka silentbloků
V nabídce e-shopu prumyslovedily.cz najdete nejširší nabídku silentbloků v Česku a můžete si vybrat z obrovského sortimentu typů a velikostí. V případě, že máte poptávku na neobvyklý průmyslový díl, který nemáme v běžné nabídce, ozvěte se nám na e-mail a my se ho pro vás pokusíme sehnat.