Silentbloky – k čemu jsou?

Silentbloky jsou průmyslové součástky, které mají za úkol tlumit vibrace a zabránit jejich přenosu na další díly. Jsou vyrobeny z materiálu, který má vysokou míru vnitřní absorpce – především gumy (pryže). Silentbloky mají většinou válcový nebo kuželový tvar a jsou určeny k pohlcování menších vibrací.

Jejich název pochází z angličtiny a doslova popisuje účel těchto součástek Silent block = tichý blok. Silentbloky jsou klíčovými součástmi automobilů a dalších strojů, ve kterých je třeba absorbovat vibrace a tlumit rázy. Tyto díly jsou schopné omezit a minimalizovat přenos nežádoucího hluku a otřesů. Díky tomu prodlužují životnost ostatních komponent a jsou často klíčové pro optimální výkon a bezpečnost stroje.

K čemu se silentbloky využívají nejčastěji?

  • Propojení součástek v nápravách automobilu.
  • K vyrovnání vibrací, které se přenáší z jednoho dílu na jiný.
  • V různých systémech vozidel (motor, převodovka, tlumiče).
  • Ke zmírnění vibrací vnitřních větráků, praček, válců a motorů.
  • Ke zmírnění přenosu vibrací do okolí.
  • Ke snížení zátěže vznikající ve vibrujících a kmitajících mechanismech.

Druhy silentbloků

Silentbloky se vyrábějí v různých velikostech a tvarech, které jsou dokonale přizpůsobené účelu, pro který jsou určeny. Základem je gumový válec nebo kužel, který pak lze napojit šroubem (závitovou tyčí) nebo matkou.

 

Válcový silentblok typ 1

Tento typ má válcové jádro a šrouby na obou stranách.

Válcový silentblok typ 2

Tento typ má válcové jádro, šroub z jedné strany a matici z druhé.

Válcový silentblok typ 3

Tento typ má válcové jádro a matici z obou stran.

Válcový silentblok typ 4

Tento typ je válcový, z jedné strany má šroub a z druhé strany gumu.

Válcový silentblok typ 5

Tento typ je válcový, z jedné strany má matku a z druhé strany gumu.

 

Vpuklý silentblok TP1

Tento typ má tvar prohnutého válce a šrouby na obou stranách.

Nárazníkový silentblok A2CN

Má kuželovitý tvar a z jedné strany šroub.

Nárazníkový silentblok KD

Má tvar komolého kuželu a z jedné strany šroub.

Nárazníkový silentblok KP-D

Tento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany šroub.

Nárazníkový silentblok KP-E

Tento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany matku.

 

Zvonkový silentblok A2SCT

Typ silentbloku zvonkového tvaru s úpravou proti roztržení a ochrannou vložkou.

Zvonkový silentblok GMF

Typ silentbloku zvonkového tvaru.

Pouzdrový silentblok

Silentblok válcovitého tvaru s otvorem uprostřed. Na vnějším i vnitřním obvodu má připojena kovová pouzdra.

Průchozí silentblok GP

Celogumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed.

Průchozí silentblok GH

Gumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed a ocelí na obou základnách.

 

 

Jak často je třeba měnit silentbloky?

Rychlost opotřebení silentbloků závisí na účelu, ke kterému jsou používány a zátěži, kterému jsou vystaveny. V automobilech se například doporučuje vyměňovat silentbloky nejpozději po 100 000 ujetých kilometrech, ale i to se může měnit v případě častého ježdění v nerovném a náročném terénu. Opotřebení silentbloku se může v počátku projevit zvýšeným hlukem zařízení, větší opotřebení pak může způsobit selhání systému. Proto doporučujeme pravidelnou kontrolu silentbloků a v případě, že naleznete stopy opotřebení, jejich výměnu.

Nejširší nabídka silentbloků

V nabídce e-shopu prumyslovedily.cz najdete nejširší nabídku silentbloků v Česku a můžete si vybrat z obrovského sortimentu typů a velikostí. V případě, že máte poptávku na neobvyklý průmyslový díl, který nemáme v běžné nabídce, ozvěte se nám na e-mail a my se ho pro vás pokusíme sehnat.