Silentbloky jsou průmyslové součástky, které mají za úkol tlumit vibrace a zabránit jejich přenosu na další díly. Jsou vyrobeny z materiálu, který má vysokou míru vnitřní absorpce – především gumy (pryže). Silentbloky mají většinou válcový nebo kuželový tvar a jsou určeny k pohlcování menších vibrací.
Jejich název pochází z angličtiny a doslova popisuje účel těchto součástek Silent block = tichý blok. Silentbloky jsou klíčovými součástmi automobilů a dalších strojů, ve kterých je třeba absorbovat vibrace a tlumit rázy. Tyto díly jsou schopné omezit a minimalizovat přenos nežádoucího hluku a otřesů. Díky tomu prodlužují životnost ostatních komponent a jsou často klíčové pro optimální výkon a bezpečnost stroje.
K čemu se silentbloky využívají nejčastěji?
- Propojení součástek v nápravách automobilu.
- K vyrovnání vibrací, které se přenáší z jednoho dílu na jiný.
- V různých systémech vozidel (motor, převodovka, tlumiče).
- Ke zmírnění vibrací vnitřních větráků, praček, válců a motorů.
- Ke zmírnění přenosu vibrací do okolí.
- Ke snížení zátěže vznikající ve vibrujících a kmitajících mechanismech.
Druhy silentbloků
Silentbloky se vyrábějí v různých velikostech a tvarech, které jsou dokonale přizpůsobené účelu, pro který jsou určeny. Základem je gumový válec nebo kužel, který pak lze napojit šroubem (závitovou tyčí) nebo matkou.
![]() |
Válcový silentblok typ 1Tento typ má válcové jádro a šrouby na obou stranách. |
![]() |
Válcový silentblok typ 2Tento typ má válcové jádro, šroub z jedné strany a matici z druhé. |
![]() |
Válcový silentblok typ 3Tento typ má válcové jádro a matici z obou stran. |
![]() |
Válcový silentblok typ 4Tento typ je válcový, z jedné strany má šroub a z druhé strany gumu. |
![]() |
Válcový silentblok typ 5Tento typ je válcový, z jedné strany má matku a z druhé strany gumu. |
![]() |
Vpuklý silentblok TP1Tento typ má tvar prohnutého válce a šrouby na obou stranách. |
![]() |
Nárazníkový silentblok A2CNMá kuželovitý tvar a z jedné strany šroub. |
![]() |
Nárazníkový silentblok KDMá tvar komolého kuželu a z jedné strany šroub. |
![]() |
Nárazníkový silentblok KP-DTento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany šroub. |
![]() |
Nárazníkový silentblok KP-ETento typ má tvar protáhlého kuželu a z jedné strany matku. |
![]() |
Zvonkový silentblok A2SCTTyp silentbloku zvonkového tvaru s úpravou proti roztržení a ochrannou vložkou. |
![]() |
Zvonkový silentblok GMFTyp silentbloku zvonkového tvaru. |
![]() |
Pouzdrový silentblokSilentblok válcovitého tvaru s otvorem uprostřed. Na vnějším i vnitřním obvodu má připojena kovová pouzdra. |
![]() |
Průchozí silentblok GPCelogumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed. |
![]() |
Průchozí silentblok GHGumový silentblok kruhového tvaru s otvorem uprostřed a ocelí na obou základnách. |
Jak často je třeba měnit silentbloky?
Rychlost opotřebení silentbloků závisí na účelu, ke kterému jsou používány a zátěži, kterému jsou vystaveny. V automobilech se například doporučuje vyměňovat silentbloky nejpozději po 100 000 ujetých kilometrech, ale i to se může měnit v případě častého ježdění v nerovném a náročném terénu. Opotřebení silentbloku se může v počátku projevit zvýšeným hlukem zařízení, větší opotřebení pak může způsobit selhání systému. Proto doporučujeme pravidelnou kontrolu silentbloků a v případě, že naleznete stopy opotřebení, jejich výměnu.
Nejširší nabídka silentbloků
V nabídce e-shopu prumyslovedily.cz najdete nejširší nabídku silentbloků v Česku a můžete si vybrat z obrovského sortimentu typů a velikostí. V případě, že máte poptávku na neobvyklý průmyslový díl, který nemáme v běžné nabídce, ozvěte se nám na e-mail a my se ho pro vás pokusíme sehnat.